Trollkarlen från Övärlden

trollkarlen från övärlden
Länge har den stått på min ”att läsa”-lista, Ursula Le Guins fatasyklassiker Trollkarlen från Övärlden.

Det är en sådan bok som man stöter på varje gång som det ska radas upp listor över ”de 100 bästa barnböckerna någonsin” eller ”de här böckerna måste du läsa innan du dör”.

Och nu har det hänt, nu har till och med jag läst den! Och tro det eller ej, men jag sällar mig till hyllningskörerna. Vilken bok! Vilken berättare! Vilken tidlös allålderssaga!
Och då ska ni veta att jag inte är en fantasyälskare i allmänhet.

Trollkarlen från Övärlden är ett fantastiskt exempel på hur en helt påhittad värld, med trollkarlar, drakar och småsluga häxor, känns helt och fullt trovärdig.
Jag köper hela paketet och lever mig fullständigt in i den vindpinade övärlden, där fattiga öbor förlitar sig sin lokala trollkarl att bringa fiskelycka och gynnsamma vindar.

I denna karga och hårda värld växer pojken Sparvhök upp.

Tidigt visar det sig att Sparvhök har exceptionella krafter och den vetgirige pojken sänds till ön Rokes mytomspunna trollkarlsskola för att slipa på sina färdigheter. Äntligen ska han få lära sig allt om magi och trolldom!

Men det dröjer inte länge förrän Sparvhök blir bittert medveten om att vissa krafter inte går att styra, inte ens med magi…

Det allra bästa med Övärlden är att det inte tar slut med denna bok, det finns fler!  Äventyret har bara börjat!

Kommentera

